“Bildungsräume für die ‘Wissensgesellschaft’!” Pädagogisch-philosophische Kennzeichnungen für die modernen technisierten Gesellschaften unter Einbeziehung neuerer Befunde qualitativempirischer Bildungs- und Unterrichtsforschung

Dez 18th, 2009 | By | Category: Evolution, Philosophy, Topics

Author

Roland Mugerauer Institut für Pädagogik der Sekundarstufe, Goethe-Universität Frankfurt, Fachbereich Erziehungswissenschaften,
E-Mail: rmugerauer@aol.com

Fulltext

Abstract English

Which approaches to learning and formation of knowledge (‘Bildungsräume’) and understanding exist in today’s technologically oriented ‘knowledge society’ and which approaches will be required to sustain this society? Guided by the analysis of three key terms on this topic ‘knowledge’, ‘learning’ and ‘orientation’, I am investigating the pedagogical and philosophical aspects and extracting the type of knowledge and Bildung that will be needed. Furthermore, I outline additional pedagogical research themes. This investigation includes recent qualitative and empirical research, as well as neglected approaches of Plato’s philosophy.

Keywords

Bildung, Educational philosophy, Knowledge society, Plato, Qualitative and empirical pedagogical research in the classroom, Technology, Scepticism

Citation

Roland Mugerauer Bildungsräume für die ‘Wissensgesellschaft’! Pädagogisch-philosophische Kennzeichnungen für die modernen technisierten Gesellschaften unter Einbeziehung neuerer Befunde qualitativempirischer Bildungs- und Unterrichtsforschung,” Journal of New Frontiers in Spatial Concepts, ISSN 1868-6648, vol. 1 (2009), 167 – 181, Article ID http://ejournal.uvka.de/spatialconcepts/archives/1031, Pages: 15

Tags: , , , , , ,
KIT Scientific Publishing, Karlsruhe | Journal of New Frontiers in Spatial Concepts | ISSN 1868-6648
http://ejournal.uvka.de/spatialconcepts/
 
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en